Schetsen: basis en leidraad

De fundering van een schilderij is de schets en compositie. Daar valt of staat een werk mee en verdient daardoor de volle aandacht bij het maken van een schilderij of tekening. Er zijn zoveel manieren om een schets te maken, met verf, potlood, houtskool, stift, krassen, noem het maar. De ene methode is soms beter voor een schilderij dan een andere methode, het hangt er vanaf wat het beoogde resultaat is.

Met compositie gaat dat net zo, hoe beter die is, des te dichter kom je bij een gewenst resultaat. Ook daar zijn weer technieken voor, zoals rasteren of, zoals ik het graag noem: ervoor gaan. Die laatste is puur op gevoel de plaatsingen maken en ze daarna, het liefst, zo precies mogelijk uitwerken. Dat is iets wat ik ook al heel graag met graffiti deed, want geeneen omgeving is hetzelfde, wat voor canvassen, karton of houten panelen ook geldt.

Vroeger tekende ik veel meer dan nu: elke dag werd daaraan besteed en huiswerk van school bestond dan gewoon niet. Niet dat ik me zoveel bezighield met al die dwangarbeid opgelegd door het educatieve systeem, het had (en heeft) gewoon geen prioriteit over het maken en verzinnen van dingen, afbeeldingen, schilderijen of wat dan ook dat er uit die drukke kop van mij moest komen.

Het natekenen van dieren en mensen is pas op latere leeftijd begonnen, rond mijn twintigste, en ik had er eigenlijk nooit veel drang naar. Vraag me niet waarom, het hinderde het verzinnen gewoon. Strips, graffiti en ontwerpen van tattoeages waren toen echt mijn ding. Plus: ik heb het nooit echt moeilijk gevonden om figuren na te tekenen en dus was het ook geen echte uitdaging voor me. Mensen heb ik altijd het meest vermeden, zelfs nu nog, want bij de schaarse portretten die er gemaakt zijn door me, ervoer ik het vooral als een soort van analyse van de persoon die geschilderd werd. Doorgaans babbel ik in mezelf tijdens het werken, maar bij een portret ga ik in conversatie en dat is niet altijd even goed voor de focus en het doorzetten.

Een goede schets helpt me bij de les te blijven en niet af te wijken van het idee, tenzij een nieuwer idee of element er om gilt om erbij, of in de plaats, gemaakt te worden. Natuurlijk is dat een deel van het creatieve proces, net zoals dat het, soms overdreven, precieze benaderen van het idee of voorbeeld is. En uiteindelijk is elk schilderij zeer afwijkend van z’n origine. Of het creativiteit is of concentratie verlies of simpelweg geen zin meer hebben is, dat weet ik niet, maar zolang die basis goed is, valt de schade van het dwalen best mee.

Regelmatig heb ik te horen gekregen dat ik veel teveel met technieken bezig ben en die mensen hebben groot gelijk. Mijn uitgangspunt is dat wanneer je technieken goed zijn en in de vingers zitten, dan kun je alles maken. Wat je maar wil. Soms weet ik dat niet eens, maar goed, soms ook wel. En soms krijg ik mijn zin en soms ook niet. Maar telkens blijf ik leren en worden er nieuwe dingen ontdekt. Ik vind schilderen een pak beter dan het leven op zich, puur door het feit dat groei en verandering dan zichtbaar en tastbaar zijn. En ontdekken, natuurlijk. Maar daarover in een volgend stukje meer.

Wil je een schilderij kopen of laten maken, contacteer me gerust.
martinus@hoevenaar.com

Martinus Geschreven door:

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.